Nekklachten

Een behandeling bij fysiotherapie Drechtsteden in Dordrecht bevordert het herstel bij nekklachten. Nekpijn is op verschillende manieren te classificeren.

Veel voorkomende nekklachten

De meest voorkomende nekklachten ontstaan door een langdurige verkeerde houding en overbelasting. Veel voorkomende plaatsen waarop je een verkeerde houding aanneemt is op het werk achter je bureau of thuis achter de computer of ’s avonds op de bank. Stijfheid, bewegingsbeperking en nekpijn zijn ook vaak het gevolg van artrose van de nek door jarenlange overbelasting.

Bij nekklachten heb je vaak niet alleen last van pijn, maar kun je ook je hoofd niet ver genoeg naar een of zelfs beide zijden draaien. De eerste behandeling bestaat uit een zorgvuldig intakegesprek en onderzoek. Hierin worden zowel de nek als de schouders en de bovenrug onderzocht naar houding en beweging. Aan de hand van het onderzoek zal de oorzaak van de nekpijn vastgelegd worden. Op basis van het gesprek en de uitkomsten van het onderzoek wordt vervolgens een behandelplan voorgelegd.

De behandeling zal mogelijk bestaan uit het verbeteren van de functie van de spieren en gewrichten van de wervelkolom. Met oefeningen en houdingscorrectie, manuele en fasciale technieken om spieren en gewrichten van nek, rug en schouder in hun functie te herstellen worden de nekklachten bestreden. Mogelijk kan de reeds gewonnen mobiliteit vervolgens verbeterd worden met medical taping. Met kynesiotape wordt de spierspanning en pijn in de spieren verder verbeterd. Daarnaast ontvang je adviezen en oefeningen waarmee je zelf aan de slag kunt. Hierdoor verminderen de klachten en worden ze uiteindelijk ook voorkomen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat manuele technieken in combinatie met oefentherapie een effectieve behandeling is om nekklachten te verhelpen en voor de toekomst te voorkomen.

Laat je nekklachten behandelen bij Fysiotherapie Drechtsteden. Je vindt ons in Gezondheidscentrum op 1 lijn aan het Halmaheiraplein op Sportpark Reeland in Dordrecht.